loading...
BSM

رضا میخک بیرانوند بازدید : 8 چهارشنبه 02 مرداد 1392 نظرات (1)

فناوری نانو در صنایع ساختمان هم نقش بسزایی دارد، در این راستا بیشترین سهم را صنایع فولاد، شیشه و بتن ایفا می کنند. کاربرد نانو ذرات در صنعت ساختمان که مهمترین آن ها نانو لوله های کربنی ( CNT ) و دی اکسید تیتانیوم (TiO2) هستند، عموما" در سازه های اصلی باعث افزایش خواص مکانیکی نمونه ها شده و در بخش نازک کاری نیز کاربرد نانو پوشش ها در نمای داخلی و خارجی ساختمان ها نیز از اهمیت ویژه ای برخورداراست. نانو پوشش ها ی ساختمان ضمن اینکه باعث دفع آب شده و جذب کثیفی را به حداقل می رسانند، نمای ساختمان را در مقابل اشعه UV مقاوم می سازند. این نانو پوشش ها در سطوحی از جمله؛ سیمان ، آجر ، سفال ، سنگ معمولی ، کاشی ، مرمر ، چوب ، سرامیک ، شیشه ، فولاد و بتن به کار می روند. ساخت بتن تقویت شده، خود تعمیر کننده و خود تمیز شونده ، شیشه های خود تمیز شونده ، مقاوم در برابر آتش و کنترل کننده انرژی و در نتیجه صرفه جویی درمصرف انرژی، استفاده از رنگ های حاصل از علم نانو که باعث عدم نفوذ باکتری ها به ساختمان های اداری ، مسکونی ، بیمارستان ها و غیره شده و به آنها عمری طولانی ، محیطی عاری از باکتری و ماهیتی غیر قابل کثیف شدن و فرسودگی می بخشند نیز از دیگر کاربردهای مهم فناوری نانو در صنعت ساختمان است. بدین ترتیب به راحتی می توان تشخیص داد که ما با دنیای تازه ای به نام فناوری نانو روبرو هستیم. متخصصان علم نانو براین باورند که بعد از تولید ماشین های بخار ، موتور و توسعه IT ، فناوری این علم افق های تازه ای را به دنیای انسان ها بازخواهد کرد. فناوری نانو ، قادراست مواد را تا اندازه ای کوچک کند که با دوباره سازی آن ها بتوان مواد و فنآوری های جدیدی را به دنیا عرضه نمود.

برای مثال، گل رس و سرامیک را می توان به ابعاد نانو درآورده و به صورت پودر با نانو پلیمرها مخلوط کرده و در محیطی خنثی مصالحی سخت و مقاوم را که نمونه آن تا به حال دیده نشده بوجود آورد.

 

 

رضا میخک بیرانوند بازدید : 12 سه شنبه 08 اسفند 1391 نظرات (0)
پی سازی چند مرحله دارد : 1. آزمایش زمین از لحاظ مقاومت 2. پی كنی 3. پی سازی.

پی سازی چند مرحله دارد : 1. آزمایش زمین از لحاظ مقاومت 2. پی كنی 3. پی سازی. پی وسیله ای است كه بار و فشار وارد از نقاط مختلف ساختمان و همچنین بارهای اضافی را به زمین منتقل می كند .

 آزمایش زمین : طبقه بندی زمین چند نوع است : زمین هایی كه با خاك ریزی دستی پر شده است : این نوع زمین ها كه عمق بیشتری دارند و با خاكهای دستی محل گودال ها را پر كرده اند اگر سالهای متمادی هم بگذرد باز نمی توان جای زمین طبیعی را بگیرد و این نوع زمین برای ساختمان مناسب نیست و باید پی كنی در آنها به طریقی انجام گیرد كه پی ها به زمین طبیعی یا زمین سفت برسد .

 زمینهای ماسه ای : زمینهای ماسه ای بیشتر در كنار دریا وجود دارد . اگر زمین از ماسه خشك تشكیل شده باشد ، تا یك طبقه ساختمان را تحمل می كند و 1.5 كیلوگرم بر سانتیمتر مربع می توان فشار وارد آورد . ولی در صورتی كه ماسه آبدار باشد قابل ساختمان نیست ، چون ماسه آبدار حالت لغزندگی دارد و قادر نیست كه بار وارد را تحمل كند بنابراین ماسه از زیر پی می لغزد و جای خالی خود را به پی می دهد و پایه را خراب می كند . 
رضا میخک بیرانوند بازدید : 9 سه شنبه 08 اسفند 1391 نظرات (0)
قوس را می‌توان سازه ای تعریف نمود که توانائی آن برای حمل بارهای قائم وارده، بستگی به موئلفه افقی واکنش تکیه گاه های آن دارد که هر دو به طرف وسط دهانه قوس عمل می‌نمایند

قوس را می‌توان سازه ای تعریف نمود که توانائی آن برای حمل بارهای قائم وارده، بستگی به موئلفه افقی واکنش تکیه گاه های آن دارد که هر دو به طرف وسط دهانه قوس عمل می‌نمایند و همواره دست یابی به به نیروهای فشاری بدون پارامتر خروج از مرکزیت، مدنظر مهندسان و سازندگان از قدیم الایام بوده است و کارهای انجام شده دوره های قدیم که شامل ساختمان هایی با قوس ها و گنبدها می‌باشد ُنمونه هایی از این تلاش است که از نتایج آن پوشش مقبره ها و مساجد و فضاهای بزرگی در دنیا و نیز در ایران است.
رضا میخک بیرانوند بازدید : 10 سه شنبه 08 اسفند 1391 نظرات (0)
سازمان نظام مهندسی ساختمان، حدود 12 سال پیش به منظور ساماندهی به فعالیتهای مهندسی و نظم بخشیدن به عملکرد این حرفه، و با حمایتهای وزارت مسكن و شهرسازی پا به عرصه وجود گذاشت.

سازمان نظام مهندسی ساختمان، حدود 12 سال پیش به منظور ساماندهی به فعالیتهای مهندسی و نظم بخشیدن به عملکرد این حرفه، و با حمایتهای وزارت مسكن و شهرسازی پا به عرصه وجود گذاشت. مروری بر 12 سال پرونده فعالیت این سازمان، و مقایسه آن با 10 هدف متعالی ذكر شده در ماده 2 قانون سازمان نظام مهندسی ساختمان، می¬تواند معیار مناسبی برای بررسی عملكرد این ارگان باشد. در مقاله پیشین كه تحت عنوان "نظام مهندسی یا معضل مهندسی" منتشر گردید، ساختار تشكیلاتی نظام مهندسی ساختمان را بر اساس معیارهای یك تشكل تخصصی و غیردولتی مورد بررسی قرار دادیم و مشاهده كردیم كه ساختار موجود با هیچ یك از ساختارهای جهانی سازگاری نداشته و برخی از عملكردهای نادرست این نظام در گذشته ناشی از ساختار پیچیده و و نه چندان مطلوب آن می¬باشد. حال در این مقاله سعی خواهیم كرد تا از منظر علمی و جایگاه تخصصی، عملكرد نظام مهندسی را مورد نقد و بررسی قرار دهیم. امید است این سلسله مقالات بتواند حركت در جهت اصلاح ساختار علمی و تشكیلاتی این سازمان را ، سرعت بخشد.
رضا میخک بیرانوند بازدید : 22 سه شنبه 08 اسفند 1391 نظرات (0)
یكی از مشكلات مهم صنایع به ویژه در كشورهای در حال توسعه، مشكلات ایمنی و بهداشتی پرسنل شاغل در صنایع است.

انتخاب وسایل حفاظت فردی در محیط كار
یكی از مشكلات مهم صنایع به ویژه در كشورهای در حال توسعه، مشكلات ایمنی و بهداشتی پرسنل شاغل در صنایع است.ایمنی به عنوان شاخصی در خصوص درجه نسبی فرار از خطر و بهداشت حرفه ای به عنوان مفاهیمی برای ارزیابی میزان تماس شاغلین با آلاینده های مختلف و متعدد محیط های كار از جمله موارد حائز اهمیتی هستند كه مدیران صنایع می بایست به آن توجه كنند. بدیهی است شناسایی و كنترل خطرات برای بالا بردن سطح بهره وری در صورت دارا بودن محیطی بهداشتی، ایمن و كارگران سالم امكان پذیر خواهد بود. 
رضا میخک بیرانوند بازدید : 12 سه شنبه 08 اسفند 1391 نظرات (0)
برای اینکه شما، یک روند کلی برای انجام یک پروژه را داشته باشید(فقط ترسیم) پیشنهاد این است که به این ترتیب اقدام کنید

شروع یک پروژه 

برای اینکه شما، یک روند کلی برای انجام یک پروژه را داشته باشید(فقط ترسیم) پیشنهاد این است که به این ترتیب اقدام کنید

1-ترسیم پلان معماری با جزییات و اندازه گذاری کامل(محل بازشوها کاملا مشخص باشند) 
2-ترسیم برش و نما (به مقدار لازم)
3-جانمایی ستونها در پلان معماری و رسم پلان ستونگذاری(بر اساس یه سری قوانین و ضوابطی ) 
4-ترسیم پلان فنداسیون با اندازه گذاری دقیق و رعایت ضوابط
5-ترسیم پلان تیر ریزی با مشخص نمودن محل دقیق بازشو ها ،آسانسور و شناژمخفی و تیرچه دوبل
6-ترسیم جزییات و دتایلهای فنداسیون،ستونها و تیرها (خروجی etabs و safe لازم است) 
7-ترسیم نمای جانبی تیرها و ستونها
8-ترسیم جزیات و پلان جانمایی دیوارهای برشی 
9-ترسیم جزییات پله،چاله آسانسور،خم و همپوشانی میلگردها،جزییات خاص مرتبط با پروژه 
10-آلبوم کردن نقشه ها و ارایه در شیتهایی با ابعاد مناسب 
رضا میخک بیرانوند بازدید : 7 سه شنبه 08 اسفند 1391 نظرات (0)
این پروزه شامل رویداد ها و نمایش های فرهنگی و فعالیت های علمی چون تحقیق و کنفرانس ها می باشد.

اختصاصی معماری نیوز: مرکز فرهنگی فناوری های فضایی اروپا اساسا مکمل و مویدی بر فرهنگ محلی و فعالیت های اجتماعی مرکز اجتماعات سابق در Vitanje شهری در اسلوونی که زادگاه Herman Potocnik Noordungاولین تئوریسین دانش های فضایی بوده است.این پروزه شامل رویداد ها و نمایش های فرهنگی و فعالیت های علمی چون تحقیق و کنفرانس ها می باشد.

ساختمان دارای یک سری حلقه های به هم پیوسته است که بر روی یکدیگر قرار گرفته اند تا سازه ای یکپارچه و شیبدار ایجاد کنند.طراحی ادغام دو کاربری در یک بنای واحد است:یک مرکز اجتماعات علمی،تالار چند منظوره دایره ای شکل ،کتابخانه محلی و موزه فناوری های فضایی همراه با نمایشگاه ها و فضاهای تحقیق.
رضا میخک بیرانوند بازدید : 29 سه شنبه 08 اسفند 1391 نظرات (0)

"سبک و یکپارچه سازی" راهکاری محوری برای افزایش مقاومت و ایمنی در برابر زلزله می باشد

واقعیت این است که بالا بردن موثر مقاومت و ایمنی بناها در برابر زلزله در گستره وسیع (به مثابه ضرورتی عاجل و حیاتی) در صورت بسنده نمودنِ و اکتفای صِرف به برخی روش های پیچیده، الزاماتی را طلب می کند که تامین بایسته آنها در عمل، سطحی نسبتا بالا از توسعه همه جانبه و موزون را در مجموعه عظیم زیرساخت های اقتصادی، فنی و انسانی ... ایجاب می نماید.

 از سوی دیگر، تحقق توسعه مزبور در وضعیت موجود، نه تنها در کوتاه - مدت، بلکه در میان - مدت نیز بس مشکل می نماید. بنابراین تکیه بر "راهکار محوری سبک و یکپارچه سازی" (به طور توامان و به ویژه همراه با در نظر داشتن دیگر عوامل تعیین کننده در افزایش مقاومت و ایمنی بناها در برابر زلزله) چه بسا تنها راه حل عملی و در دسترس برای گذر هر چند نسبی ولی حیاتی از وضعیت به شدت آسیب پذیرِ موجود در برابر زمین لرزه باشد.
رضا میخک بیرانوند بازدید : 18 یکشنبه 06 اسفند 1391 نظرات (0)
 

















(Litracon light Transing concrete)

آرون لاسونسنری مجارستانی(Aron Losonczi) نوع جدیدی ازبتن را ایجاد کرد وآن را توسعه بخشید که نوررا از خود عبور می دهد.

- بتن عبور دهنده نور امروزه به عنوان یک متریال ساختمانی جدید با قابلیت استفاده بالا مطرح است. این متریال ترکیبی از فیبرهای نوری و ذرات بتن است و می تواند به عنوان بلوکها و یا پانلهای پیش ساخته ساختمانی مورداستفاده قرارگیرد.فیبرها بخاطر اندازه کوچکشان با بتن مخلوط شده و ترکیبی ازیک متریال دانه بندی شده را تشکیل می دهند.به این ترتیب نتیجه کارصرفاً ترکیب دومتریال شیشه وبتن نیست،بلکه یک متریال جدید سوم که از لحاظ ساختار درونی و همچنین سطوح بیرونی کاملاً همگن است به دست می آید.
رضا میخک بیرانوند بازدید : 7 شنبه 16 دی 1391 نظرات (1)


مهندسی عمران

مقدمه
مجموعه مهندسی عمران یا رشته عمران یکی از رشته های پر اهمیت و جذاب در مجموعه رشته های آزمون سراسری است که داوطلب در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی می تواند آن را انتخاب کند. پیشرفت سریع جوامع ونیازهای روز افزون آنها به انجام طرحهای مختلف عمرانی از یک طرف و رشد و توسعه علوم مختلف از طرف دیگر، ایجاب می نماید تا با یک برنامه ریزی صحیح و همه جانبه و پرورش استعدادهای جوان و نیز استفاده بهینه از ابزار و امکانات موجود در جامعه ، گامی بلند در جهت ترقی و تعالی جامعه برداشته شود. بدین منظور در آزمون سراسری، مجموعه این رشته در مقاطع کارشناسی وکاردانی، ارائه می گردد. در این قسمت به معرفی گرایشهای مختلف این رشته می پردازیم :

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 10
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 17
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 17
  • بازدید ماه : 20
  • بازدید سال : 44
  • بازدید کلی : 772